مدارسی که برای فراهم کردن محیط های آموزشی سالم و فراگیر برای همه کودکان مجهز نیستند
یونیسف و سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند، علیرغم کاهش مستمر نسبت مدارس بدون خدمات اولیه آب، سرویس بهداشتی و بهداشت، نابرابری های عمیق بین کشورها و در داخل کشورها وجود دارد. دانشآموزان در کشورهای کمتر توسعهیافته بیشترین آسیب را میبینند،
بسیاری از کودکان بدون آب آشامیدنی سالم، توالت تمیز و صابون برای شستن دست، به مدارس می روند که یادگیری را دشوار می کند. برای حفاظت از آموزش کودکان، راه بهبودی باید شامل تجهیز مدارس به ابتدایی ترین خدمات برای مبارزه با بیماری های عفونی امروز و آینده باشد.
دکتر ماریا نیرا، مدیر دپارتمان محیط زیست، تغییرات آب و هوا و سلامت سازمان جهانی بهداشت گفت: «دسترسی به آب، سرویس بهداشتی و بهداشت نه تنها برای پیشگیری و کنترل مؤثر عفونت ضروری است، بلکه پیش نیازی برای سلامت، رشد و رفاه کودکان است. مدارس باید محیطهایی باشند که کودکان در آن رشد کنند و به دلیل فقدان زیرساختهای اولیه یا نگهداری ضعیف در معرض مشکلات یا عفونتها قرار نگیرند.»
مدارس نقش مهمی در ترویج شکلگیری عادات و رفتارهای سالم ایفا میکنند، با این حال بسیاری از آنها هنوز در سال 2021 فاقد خدمات اولیه شستشو هستند. طبق آخرین دادههای برنامه نظارت مشترک WHO/یونیسف (JMP):
در سطح جهان، 29 درصد مدارس هنوز فاقد خدمات اولیه آب آشامیدنی هستند که بر 546 میلیون دانشآموز تأثیر میگذارد. 28 درصد مدارس هنوز فاقد خدمات اولیه بهداشتی هستند که بر 539 میلیون دانش آموز تأثیر می گذارد. و 42 درصد مدارس هنوز از خدمات اولیه بهداشتی برخوردار نیستند که 802 میلیون دانش آموز را تحت تأثیر قرار می دهد.
کشورهای جنوب صحرای آفریقا و اقیانوسیه تنها دو منطقه ای هستند که پوشش خدمات اولیه بهداشت و بهداشت در مدارس کمتر از 50 درصد است. جنوب صحرای آفریقا تنها منطقه ای است که پوشش خدمات اولیه آب آشامیدنی در مدارس زیر 50 درصد باقی مانده است.
در نیمی از کشورهایی که اطلاعات در دسترس دارند، کمتر از یک چهارم مدارس دارای توالت های قابل دسترس برای افراد معلول بودند. به عنوان مثال، در یمن از هر 10 مدرسه 8 مدرسه توالت داشتند، اما از هر 50 مدرسه فقط 1 مدرسه دارای توالت برای افراد معلول بود.
منبع : یونیسف، سازمان جهانی بهداشت
دیدگاه خود را بنویسید